Własne cztery kąty to marzenie, do którego spełnienia dąży wielu ludzi. Rynek deweloperski zręcznie opiera się wszelkim kryzysom i z roku na rok cieszy się wciąż rosnącym zainteresowaniem szerokiego grona klientów. Mieszkaniami interesują się nie tylko prywatni klienci, ale również inwestorzy, którzy są świadomi, że atrakcyjnie położone nieruchomości to najlepszy sposób na długofalową i opłacalną inwestycję.
Niezależnie od tego czy kupujesz mieszkanie dla siebie, czy też w celach inwestycyjnych, jedno jest pewne – wizyta u notariusza Cię nie ominie! Z tego artykułu dowiesz się, jak przebiega spotkanie z notariuszem oraz co jest potrzebne do sporządzenia aktu notarialnego.
-
Obowiązkowe czynności notarialne przy zakupie mieszkania
Zgodnie z polskim prawem, przeniesienie własności lokalu mieszkalnego jest możliwe wyłącznie w formie aktu notarialnego. Jego sporządzenie należy do obowiązków notariusza, przy czym konieczne jest spełnienie określonych warunków. Po pierwsze, notariusz musi potwierdzić tożsamość osób, które uczestniczą w czynności prawnej. Dodatkowo musi zweryfikować wiarygodność dokumentów, które zostały mu dostarczone. Notariusz określa również, jakie prawo do lokalu jest przedmiotem sprzedaży.
-
Co zawiera akt notarialny?
W prawidłowo sformułowanym akcie notarialnym nie może zabraknąć informacji o stanie prawnym mieszkania oraz jego dokładnej lokalizacji. Niezbędne są również dane osobowe stron uczestniczących w czynności prawnej. Dodatkowo w akcie musi znajdować się pełna data (dzień, miesiąc i rok) oraz miejsce sporządzenia dokumentu, stwierdzenie faktów i istotnych okoliczności towarzyszących spisywaniu aktu, a także stwierdzenie o odczytaniu, przyjęciu oraz podpisaniu dokumentu. Kolejnymi obowiązkowymi elementami są oczywiście podpisy osób biorących udział w akcie notarialnych, jak również podpis notariusza. W akcie znajduje się także wniosek o dokonanie wpisu do księgi wieczystej.
Obowiązkiem stron uczestniczących w czynności prawnej jest dokładne zapoznanie się z treścią sporządzonego aktu notarialnego oraz zgłoszenie ewentualnych poprawek. Warto zwrócić szczególną uwagę na dane personalne, jak również błędy w opisie lokalu będącego przedmiotem sprzedaży. Chociaż notariusz przygotowuje dokument ze skrupulatną dokładnością, nie można wykluczyć możliwości, że w akcie notarialnym pojawi się drobna nieścisłość, która mogłaby prowadzić do nieważności całego dokumentu. Prawidłowo sporządzony, zawierający wszystkie niezbędne elementy akt notarialny jest honorowany we wszystkich urzędach oraz sądach.
Ostatnim krokiem jest podpisanie aktu przez sprzedającego, jak również kupującego. Ważne jest aby pamiętać o tym, że na dokumencie muszą znajdować się podpisy wszystkich właścicieli mieszkania. Brak podpisu jednego z właścicieli może świadczyć o nieprawidłowości aktu notarialnego, dlatego należy zadbać o to, aby na dokumencie nie zabrakło podpisu każdego z właścicieli.
-
Jakie opłaty notarialne czekają nabywcę mieszkania?
Wizyta u notariusza wiąże się z opłatami, które w dużym stopniu są uzależnione od rodzaju oraz wartości nabywanej nieruchomości. Przy zakupie wymarzonego mieszkania warto zorientować się, ile maksymalnie mogą wynieść opłaty z tytułu czynności notarialnych. Istotną kwestią w tym przypadku jest to, czy dokonujemy zakupu nieruchomości na rynku wtórnym, czy pierwotnym. W przypadku rynku wtórnego, nie ominie nas podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości mieszkania.
Jedną z opłat na którą musimy się przygotować jest taksa notarialna, której maksymalną wysokość określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku. To, ile wyniesie taksa notarialna, jest uzależnione od rodzaju czynności, a także wartości przedmiotu (w tym przypadku mieszkania).
Kolejna opłata związana jest z wypisami aktu notarialnego. Są to urzędowe kopie oryginału aktu notarialnego. Stanowią one dowód praw własnościowych i są respektowane przez urzędy oraz sądy. Notariusz wydaje wypisy dla określonych urzędów, np. dla gminy oraz dla wydziału geodezji, w celu wykonania przez dane instytucje wpisu w przeznaczonych do tego rejestrach. Wpisy są również wydawane stronom czynności. Decyzja o ilości wpisów zależy od nabywcy. Warto przy tym uwzględnić fakt, że dodatkowy wypis może okazać się niezbędny np. w celach urzędowych.
Inne opłaty, na które musi być przygotowany nabywca mieszkania, to przede wszystkim opłata sądowa za założenie oraz wpis do księgi wieczystej. Wysokość ta zazwyczaj ma stałą wysokość. Dla przykładu, założenie księgi wieczystej to koszt 260 zł, a dodatkowa opłata za wpis hipoteki wynosi 200 zł.
Czynności notarialne są obowiązkiem każdego świeżo upieczonego nabywcy mieszkania. Ważne jest, aby przed podpisaniem aktu notarialnego, dobrze zapoznać się z jego treścią i sprawdzić, czy wszystkie dane się zgadzają. Nawet najlepszym notariuszom może zdarzyć się drobny błąd! Prawidłowo sporządzony akt notarialny to najlepszy dowód świadczący o naszych prawach do nabywanego mieszkania i posiada moc prawną przy wszelkiego rodzaju sprawach urzędowych