Sprzedaż nieruchomości? Jak załatwić sprawy u notariusza?

W Kancelarii Notarialnej załatwimy sprawy dotyczące kupna i sprzedaży nieruchomości. W przypadku, gdy planujemy przeprowadzić sprzedaż mieszkania spółdzielczego własnościowego, dokumenty, dzięki którym będzie możliwe sfinalizowanie transakcji, powinny być aktualne. W przypadku zaświadczenia ze Spółdzielni Mieszkaniowej ważność dokumentów wynosi 30 dni. Wynika to z rozliczeń opłat eksploatacyjnych za mieszkanie, jakie ponosi właściciel lokalu. Kancelaria Notarialna to odpowiednie miejsce do załatwienia najważniejszych sprawy dotyczących własności nieruchomości. Wszelkie umowy kupna – sprzedaży o znacznej wartości są sporządzane w formie aktów notarialnych, a podpisy poświadczone notarialnie. Stworzenie umowy sprzedaży nieruchomości to tylko jedno z wielu zadań Notariusza. Dotyczy to zarówno sprzedaży mieszkania, domu, jak i działki. Warto skorzystać z profesjonalnych usług. Wyspecjalizowana w transakcjach dotyczących nieruchomości jest Kancelaria Notarialna Wola w Warszawie przy ulicy Ogrodowej. Lokalizacja i łatwy dojazd to tylko dodatkowe zalety. Przede wszystkim wysokiej jakości usługi notarialne otrzymują klienci, którzy zdecydowali się powierzyć swoje sprawy właśnie tutaj.

Dokumenty potrzebne do aktu notarialnego

W zależności od tego, jakiego rodzaju transakcję zamierzamy przeprowadzić, wymagane będą inne zaświadczenia. Jakie dokumenty, potrzebne do sprzedaży nieruchomości, należy przedstawić Notariuszowi, w przypadku sprzedaży działki niezabudowanej?

Sprzedaż takiej działki wiąże się z przeniesieniem prawa własności z osoby, która zbywa grunt na rzecz kupującego. Sprzedający jest zobowiązany przedstawić dokumenty, na podstawie których Kancelaria Notarialna Wola sporządzi umowę w formie aktu notarialnego.

Do sprzedania działki konieczne jest przedstawienie wypisu z rejestru gruntów. Znajduje się w nim szczegółowa informacja, czy działka jest budowlana, rolna, leśna lub ma charakter rekreacyjny. Wypis otrzymamy w starostwie powiatowym. W niektórych powiatach jest możliwe złożenie wniosku on-line na stronie gov.pl. Od urzędu zależy, w jakim terminie wyda wyżej wymieniony wypis. Klient zostaje poinformowany indywidualnie o czasie oczekiwania.

Księgi wieczyste w formie elektronicznego rejestru online

Obecnie księgi wieczyste są dostępne dla wszystkich na stronach internetowych, w formie elektronicznych rejestrów. Kancelaria Notarialna Wola sprawdzi w księgach wieczystych, kto faktycznie jest właścicielem działki. Wystarczy wejść na stronę do rejestru elektronicznych ksiąg wieczystych i sprawdzić działkę po adresie.

Obecnie obowiązuje ustawa o uregulowaniu własności ziemi poprzez założenie księgi wieczystej. Jeżeli nieruchomość nie posiada księgi wieczystej, ale właściciel posiada akt własności, to podstawą do założenia księgi wieczystej jest akt własności ziemi (AWZ).

Dokumenty potrzebne do aktu notarialnego

Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego określa zgodę na rodzaj budynku, jaki może być wzniesiony na działce. Jeżeli dla gminy nie został przewidziany MPZP, należy wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Procedura wydania dokumentów jest dosyć długa i może się zdarzyć, że czas oczekiwania wyniesie nawet kilka miesięcy. Warto przewidzieć to w procesie sprzedaży. Wartość działki zależy od tego, czy będzie mogła być w przyszłości zabudowana zgodnie z planami nowego właściciela. W interesie sprzedającego jest więc przedstawić dokumenty do umowy sprzedaży działki.

W przypadku nabycia działki niezabudowanej na drodze spadku lub darowizny po 1 stycznia 2007 roku wymagane jest zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, które potwierdza, że nabycie jest zwolnione od podatku, należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia lub pisemna zgoda naczelnika urzędu skarbowego na zbycie.

Za grunt, który kupujemy po okazyjnej cenie, odbiegającej od ceny rynkowej, do aktu notarialnego będzie wpisana wartość rynkowa, i od tej ceny nalicza się podatek.

Warto skorzystać z obsługi profesjonalnej Kancelarii Notarialnej Warszawa Wola i uniknąć nieporozumień.

Jak sprawdzić opłaty notarialne?

Przed umówionym spotkaniem w Kancelarii Notarialnej Wola można oszacować opłatę notarialną w kalkulatorze kosztów notarialnych. Warto jednak pamiętać, że opłaty podane w kalkulatorze są jedynie szacunkowe. Ostatecznie Notariusz indywidualnie ustala wysokość opłat, na podstawie każdej transakcji oddzielnie.

Trzeba wiedzieć także, że jeżeli grunt kupujemy po okazyjnej cenie, odbiegającej od ceny rynkowej, do aktu notarialnego będzie wpisana wartość rynkowa, i od tej ceny nalicza się podatek.

W przypadku stawki do naliczania wysokości podatku istotną kwestią jest to, czy strony są osobami prywatnymi. Jeżeli transakcja jest przeprowadzana między firmami lub jedna ze stron prowadzi działalność gospodarczą, zostanie naliczony wyższy podatek.

Warto skorzystać z obsługi profesjonalnej Kancelarii Notarialnej i uniknąć nieporozumień.

Scroll to Top