Czy sprzedaż domu z zameldowanymi osobami jest zgodna z prawem?

Sprzedaż mieszkania lub domu wiąże się z przeniesieniem prawa własności. Zgodnie z polskim prawem, w tym przypadku nieodzowne jest sporządzenie aktu notarialnego. Kancelaria notarialna Warszawa – Wola wykonuje czynności sporządzenia aktu notarialnego, jeżeli obie strony: sprzedająca i kupująca, dostarczą odpowiednie dokumenty. Na wstępie notariusz potwierdza tożsamość osób, które uczestniczą w czynności prawnej. Następnie Notariusz na podstawie analizy dokumentów określa, jakie prawo do lokalu jest przedmiotem sprzedaży.

Dokumenty potrzebne do sprzedaży nieruchomości

Wśród wymaganych dokumentów Sprzedający powinien przedstawić zaświadczenie z Urzędu Gminy o niezameldowaniu. Dokument ten stwierdza, że pod wskazanym adresem nie ma żadnych zameldowanych osób. Jaki Urząd Gminy może wystawić dokument stwierdzający niezameldowanie pod danym adresem? Powinien to być Urząd Gminy na terenie której, znajduje się nieruchomość, będąca przedmiotem sprzedaży. Aby otrzymać dokument należy jedynie złożyć stosowny wniosek. Zaświadczenie wydawane jest „od ręki”, bez zbędnej zwłoki. Umożliwia to Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności. Urzędnik uzyskuje dostęp do informacji, o zameldowanych pod wskazanym adresem osobach, w ciągu zaledwie kilku chwil. Kancelaria Notarialna Wola honoruje dokument wydany nie wcześniej niż 2 – 3 dni przed datą sporządzenia aktu notarialnego.

Notariusz na Woli stwierdza brak dokumentu o niezameldowaniu

W przypadku gdy sprzedający nie przedstawi zaświadczenia o niezameldowaniu żadnych osób pod wskazanym adresem, Notariusz na Woli w Warszawie, za zgodą Kupującego, przyjmuje od Sprzedającego pisemne oświadczenie o niezameldowaniu jakichkolwiek osób w lokalu. Oświadczenie w formie pisemnej pod względem formalno-prawnym jest w pełni wartościowym dokumentem. Jeżeli Sprzedający, posiada dokument, wydany przez Urząd Gminy, ale data wydania, jest znacznie wcześniejsza, Notariusz również poprosi Sprzedającego o pisemne oświadczenie. W praktyce, jednak Kupujący rzadko zgadza się, na uznanie za wystarczające, oświadczenie Sprzedającego. Dlatego Kancelaria Notarialna Wola wymaga zaświadczenia w dokumentach potrzebnych do sprzedaży nieruchomości. Zdarzają się wyjątki gdy strony są spokrewnione lub skoligacone.

Istotne kroki przed wizytą w Kancelarii Notarialnej Warszawa

Sprzedając dom z zameldowanym lokatorem trzeba wziąć pod uwagę pewne trudności. Przede wszystkim istotne jest poinformowanie przyszłego właściciela o stanie prawnym nieruchomości oraz ewentualnych, zameldowanych osobach poza właścicielem domu i jego najbliższą rodziną. Należy to zrobić możliwie szybko, zdecydowanie przed wizytą u Notariusza na Woli. Fakt ten może mieć wpływ na znaczne obniżenie wartości rynkowej nieruchomości. Strona kupująca powinna być w pełni świadoma obciążeń, spoczywających na lokalu.

Czy może dojść do sprzedaży domu z zameldowanymi osobami?

Jak najbardziej tak, do sprzedaży domu z zameldowanymi lokatorami nie ma prawnych przeciwskazań. Dotychczasowy właściciel przekazuje prawa i obowiązki nowemu nabywcy. W ich skład wchodzą także te, wynikające z umowy najmu z lokatorami. W tym celu Notariusz Warszawa Ogrodowa w akcie notarialnym umieści stosowne zapisy. Jeżeli zameldowane osoby nie zamieszkują w lokalu i nie mają umowy najmu, zgodnie z przepisami, mogą być wymeldowane z adresu przez nowego właściciela. Reguluje to Art. 35. ustawy z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, który mówi, że „Organ gminy, o którym mowa w art. 28 ust. 1, wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu wskazanych w art. 28 ust. 2, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się”.

Księga wieczysta z lokatorem na dożywocie – Notariusz Warszawa, Ogrodowa

W praktyce najczęściej sprzedaje się dom z lokatorem, któremu przysługuje prawo dożywocia. Co to oznacza? Znaczy to, że lokator, na przykład bliska osoba Sprzedającego, ma prawo zamieszkiwać lokal do śmierci. Nie ma możliwości eksmitować osoby z prawem dożywocia. Odpowiedni zapis na ten temat powinien znajdować się w księdze wieczystej nieruchomości. Notariusz Wola dokona także zapisów w akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości. Przed zakupem zawsze warto sprawdzić, jakie obciążenia zapisane w księdze wieczystej znajdują się na danej nieruchomości.

Koszty notarialne za sprzedaż domu z zameldowanymi osobami

Taksa za czynności notarialne ustalana jest indywidualnie przez Notariusza. Na stronie https://notariusz-wola.pl/kalkulator/ można zapoznać się z orientacyjnymi cenami za czynności notarialne. Kancelaria Notarialna Wola każdorazowo, indywidualnie wylicza koszty w zależności od tego, jak zostały przedłożone dokumenty, potrzebne do sprzedaży nieruchomości. Z tego względu opłata może się różnić od kalkulatora kosztów.

Scroll to Top