Osoba prowadząca firmę może w dowolnym momencie zdecydować się na jej przekazanie np. członkom rodziny lub też dowolnej innej osobie. Może tak być np. w przypadku, gdy nie chce już prowadzić jednoosobowej działalności gospodarczej, a jednocześnie szkoda byłoby zaprzepaścić dorobek i dobrą kondycję przedsiębiorstwa. We wszelkich formalnościach i działaniach związanych z tą procedurą może pomóc notariusz.
Przekazanie przedsiębiorstwa – jak to zrobić?
Przekazanie firmy powinno odbyć się na podstawie stosownej umowy pisemnej, która powinna być poświadczona przez notariusza. W dokumencie tym muszą być wyszczególnione składniki majątku firmy. W przypadku, gdy należy do nich nieruchomość, przekazanie przedsiębiorstwa musi mieć formę aktu notarialnego.
Ponadto w całym procesie niezbędny jest protokół przekazania. Dokument ten zawiera dokładny spis elementów firmy pod względem wartościowym i ilościowym oraz obejmuje wyposażenie, towary handlowe, środki trwałe z wartością początkową i wysokością dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Przekazanie firmy i rola notariusza
Aby przekazanie przedsiębiorstwa odbyło się zgodnie z prawem, a jednocześnie nie pozostawiało niejasności i nie było w przyszłości powodem sporów, musi zostać sporządzone zgodnie z określonym wzorem. Taki dokument sporządza notariusz. Jednocześnie w ramach usług notarialnych przeprowadzane jest szczegółowe sprawdzanie, weryfikacja i zatwierdzenie dokumentów.
Notariusz w przekazaniu firmy zabezpiecza też całą transakcję, co jest niezwykle istotne w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa czy przekazaniu części udziałów. Pomoc notarialna polega tu m.in. na uwierzytelnianiu składanych na dokumentach podpisów, potwierdzeniu tożsamości stron umowy czy odpowiednim skonstruowaniu i zapisaniu właściwych klauzul kluczowych dla danej operacji. To także ostateczna weryfikacja prawa własności i potwierdzenie przeprowadzenia procesu przekazania przedsiębiorstwa zgodnie z prawem.
Przekazanie przedsiębiorstwa – ważność umowy i zabezpieczenie prawne
Udział notariusza w przekazaniu firmy poprzez darowiznę czy też sprzedaż części udziałów jest istotny również ze względu na zatwierdzenie ważności umowy. Po zaakceptowaniu warunków i zapisów w stosownej umowie lub akcie i złożeniu podpisów obu stron notariusz zatwierdza dokument, po czym staje się on ważny w świetle prawa. Ponadto dokument ten przechowywany jest w kancelarii notarialnej i stanowi zabezpieczenie dla obu stron w przypadku wystąpienia w przyszłości ewentualnych sporów i niejasności.
Warto pamiętać, że notariusz jest osobą bezstronną i w przekazaniu firmy dba zarówno o interesy jednej, jak i drugiej strony. To zatem nie tylko gwarancja przeprowadzenia całej operacji zgodnie z prawem i obowiązującymi wymogami, ale również bezpieczeństwem prawno-finansowym dla obu stron. Wszelką pomoc w tym zakresie, jak i kompleksowe usługi notarialne w przekazaniu firmy oferuje Kancelaria Notarialna Anety Sitnickiej.