Darowizny notarialne – czym są i czego dotyczą?

Darowizny notarialne to nieodpłatna forma, która polega na przekazaniu pewnej części majątku. Reguły tego procesu precyzyjnie określa Kodeks Cywilny art. 888. Prawo jasno określa, że zgodnie z podpisaną umową darowizny osobą będąca darczyńcą, jest zobowiązana do bezpłatnego świadczenia na rzecz osoby obdarowanej kosztem wchodzącym w skład swojego majątku. Oświadczenie darczyńcy spisywane jest w formie aktu notarialnego w obecności wykwalifikowanego notariusza, który zgłasza fakt do odpowiedniego Urzędu Skarbowego.

Jakie dokumenty są niezbędne do sporządzenia darowizny?

Umowa darowizny jest niczym innym, jak potwierdzeniem nieodpłatnego obdarowania kosztem majątku darczyńcy. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje przedmiotów, które stanowią umowę darowizny. Pierwszym z nich jest lokal stanowiący jednocześnie oddzielną nieruchomość (mający wpis do księgi wieczystej). Lokal ten nie jest związany z gruntem czy budynkiem. Drugim rodzajem jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, które stanowi jednocześnie prawo rzeczowe. Trzeci to z kolei nieruchomość gruntowa będąca częścią powierzchni ziemi, na jakiej stoi odrębny przedmiot własności.

Żeby przygotować umowę darowizny, należy przygotować takie dokumenty, jak np.:

  • poświadczenie tożsamości (dowód osobisty, paszport itd.),
  • numer PESEL,
  • stan cywilny,
  • podstawę nabycia (wypis z aktu notarialnego, prawomocne postanowienie stwierdzające proces nabycia spadku, akt poświadczający dziedziczenie),
  • zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego na temat niezalegania z kosztami związanymi z nabyciem spadku.

Przekazując darowiznę, należy mieć również na uwadze to, że proces ten wiąże się z pewnymi kosztami. Konieczne będzie opłacenie taksy notarialnej oraz wpisów do ksiąg wieczystych. Aby obliczyć cenę usług u notariusza, można skorzystać z kalkulatora opłat notarialnych. Wynik jednak będzie tylko szacunkowy, dlatego warto po skompletowaniu wszystkich dokumentów skontaktować się z doświadczonym notariuszem, który dokładnie wyjaśni wszystkie koszty.

Jakie dokumenty będą potrzebne do sporządzenia aktu notarialnego – związane z nieruchomością?

Na tym etapie trzeba także wstępnie oszacować wartość nieruchomości, która stanowi obiekt darowizny. Może ona zostać wykonana przez rzeczoznawcę majątkowego, lub zrobić to samodzielnie. To bardzo ważny proces, od którego zależy wartość podatku i pozostałych opłat. Należy również określić wysokość podatku od darowizny.

O tym, jakie dokumenty będą potrzebne do sporządzenia aktu notarialnego, decyduje status nieruchomości. Jeśli jest to własność, wtedy należy przede wszystkim przygotować dokumenty, które potwierdzają ten status (odpis z księgi wieczystej, umowa kupna czy akt dziedziczenia).

Gdy z kolei planuje się przekazać prawo do własnościowego lokalu spółdzielczego, wtedy konieczne jest zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej odnośnie potwierdzenia własności do nieruchomości i jej stanu faktycznego.

Sporządzenie aktu darowizny jest skomplikowaną czynnością, której podejmują się doświadczeni notariusze. Jednym z nich jest Kancelaria Notarialna Anety Sitnickiej w Warszawie, która specjalizuje się w tego typu sprawach.

Scroll to Top