Chcesz sprzedać mieszkanie z kredytem? Zobacz jakie dokumenty są potrzebne

Sprzedaż mieszkania z hipoteką, na którego zakup wzięto kredyt we frankach lub w innej walucie może nieco różnić się od sprzedaży mieszkania, które zostało kupione za kredyt złotówkowy. Jeżeli sfinansowałeś zakup mieszkania z własnych pieniędzy, możesz swobodnie dysponować nieruchomością, bez pytania o zgodę instytucji. Sytuacja się zmienia jeśli zaciągnąłeś kredyt pod zastaw mieszkania, czyli kredyt hipoteczny. Wiąże się to z pewnymi ograniczeniami. To bank widnieje w hipotece nieruchomości, a mieszkanie jest zabezpieczeniem dla banku. Zobacz, jakie niezbędne dokument przy sprzedaży mieszkania z kredytem trzeba przygotować.

Sprzedaż mieszkania z hipoteką w Kancelarii Notarialnej Warszawa Wola

Jeżeli zaciągnąłeś kredyt w obcej walucie, to najczęściej kredyty walutowe w Polsce udzielane na zakup mieszkania przeliczane były na franki. Należy dokonać przeliczenia zadłużenia po aktualnym kursie. Zrobi to oczywiście bank. Zadłużenie można wyliczyć albo po kursie waluty i wtedy do spłaty będą złotówki lub będziesz musiał spłacić kredyt hipoteczny w walucie obcej. Na tym etapie nie Kancelaria Notarialna Warszawa Wola nie jest jeszcze potrzebna, załatwianie formalności odbywa się z bezpośrednio z bankiem.

Z uwagi na to, że kredyt prawdopodobnie wziąłeś w czasie, gdy kurs był znacznie niższy niż aktualnie, więc może się okazać, że wartość nieruchomości jest niższa niż kwota kredytu. W takiej sytuacji może się okazać, że nie opłaca się sprzedać mieszkania. Aby to oszacować, trzeba wystąpić do banku z wnioskiem o przeliczenie zadłużenia. Kredyt hipoteczny w obcej walucie może być przeszkodą w opłacalnej sprzedaży.

Dokumenty przy sprzedaży mieszkania z kredytem – zaświadczenia

Warto pamiętać, aby wystąpić o promesę do banku. Jest to obietnica, że zaraz po otrzymaniu odpowiedniego przelewu od kupca twojego mieszkania, bank wyda zgodę na wykreślenie z księgi wieczystej zapisu o zadłużeniu wobec banku. Dzięki temu zyskasz jasną sytuację prawną mieszkania. A na takiej sytuacji zależy przecież zarówno sprzedającemu jak i kupującemu, pośrednio także bankowi. Promesa jest istotnym dokumentem przy sprzedaży mieszkania z kredytem hipotecznym.

Promesa sporządzona w Notariusza na Woli

Nie ma takiego prawnego wymogu, aby sporządzać promesę u Notariusza na Woli. Można stworzyć ją samemu, pamiętając o  przy zachowaniu odpowiedniej formy dokumentu. Trzeba wskazać strony mowy, cenę, adres nieruchomość, a także oznaczyć termin zawarcia. Promesa ważna jest miesiąc, w takim razie warto spisać umowę przedwstępną. Należy także ustalić kwestię zaliczki lub zadatku. Po spisaniu umowy przedwstępnej kupujący będzie mógł już zacząć procedować. Jeżeli potrzebuje kredytu, będzie mógł złożyć odpowiedni wniosek. Następnie należy zaczekać na pozytywną decyzję dotyczącą kredytowania, a także na zaświadczenie z banku, o ustanowieniu hipoteki.

Warto wspomnieć w tym momencie o tym, czy musisz informować urząd skarbowy. Nie ma takiego obowiązku. Trzeba natomiast zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych. Dla mieszkań z rynku wtórnego stawka podatku PCC wynosi 2 proc. od nabywanej nieruchomości. Podatek ten opłaca kupujący nieruchomość. Notariusz na Woli będzie chciał mieć wgląd w potwierdzenie zapłaty podatku.

Zaświadczenie i promesa z banku – dokumenty przy sprzedaży mieszkania z kredytem

 

Kiedy już znajdziemy kupca na mieszkanie, będziemy mogli ustalić cenę sprzedaży nieruchomości. Przed uzyskaniem informacji o faktycznym zadłużeniu mieszkania zależnym od kursu waluty, jeżeli kredyt nie był zaciągnięty w złotówkach, mogliśmy podawać tylko cenę uśrednioną, rynkową. Do sprecyzowania ceny i oszacowania opłacalności transakcji jest potrzebne zaświadczenie z banku, ile kredytu zostało do spłacenia. Dzięki temu dowiesz się, ile możesz zyskać na sprzedaży mieszkania, a dokumenty przy sprzedaży mieszkania będzie można skompletować dla Notariusza do sfinalizowania transakcji. Warto zapytać bank o możliwość wcześniejszej spłaty zadłużenia. Jest to związane z opłatą, jaką pobiera za to bank.

Finalizowanie sprzedaży i dokumenty potrzebne do aktu notarialnego

Zbliżamy się do finalizowania transakcji i już niedługo będzie można przedstawić Notariuszowi dokumenty potrzebne do aktu notarialnego, który stanowi potwierdzenie zmiany właściciela nieruchomości. Po otrzymaniu wyliczenia z banku o wysokości zadłużenia, kupujący za pomocą przelewu bankowego wysyła do banku pozostałą do spłaty kwotę kredytu hipotecznego. Na promesie podaliśmy oczywiście numer rachunku bankowego, na który środki mają być przelane. Na konto sprzedającego trafia natomiast różnica, czyli nadwyżka. Jak już wspominaliśmy wcześniej, promesa jest ważna tylko 30 dni, wiec procedujemy w obrębie jednego miesiąca. Pamiętać należy także o kwestii zaliczki lub zadatku, która to kwestia została wpisana do umowy przedwstępnej. Pozostaje już tylko udać się do Notariusza na Woli i sporządzić akt notarialny, a kopię aktu kupujący musi dostarczyć do swojego banku.

Scroll to Top