Dokumenty do/przy sprzedaży mieszkania

Niezależnie od tego, czy chcesz sprzedać mieszkanie, działkę czy inną nieruchomość, musisz wiedzieć, jakie dokumenty przy sprzedaży są potrzebne.

Akt notarialny podstawowym dokumentem

Warto wiedzieć, że sprzedaż mieszkania odbywa się na podstawie podpisanego pomiędzy kupującym a sprzedającym aktu notarialnego. Ten dokument jest również bardzo ważny w momencie, gdy pragniesz sprzedać mieszkanie. Wszystkie dodatkowe zaświadczenia będą związane z formą własności lokalu, które pragniesz sprzedać. Sprawdź wcześniej, jakie dokumenty potrzebne są do podpisania aktu notarialnego.

Gdy masz mieszkanie spółdzielcze?

W przypadku, gdy chcesz na rynku nieruchomości sprzedać mieszkanie spółdzielcze, powinieneś mieć przede wszystkim akt notarialny poświadczający prawo do dysponowania nieruchomościami. Sprzedając mieszkanie spółdzielcze, musisz dysponować również aktualnym dokumentem ze spółdzielni, że jesteś jej członkiem. W spółdzielni uzyskasz również zaświadczenie, które mówi o tym, że nie masz żadnych długów wobec niej. Dotyczy to braku zaległości z tytułu:

 opłat eksploatacyjnych,
 czynszu.

Pamiętaj, że musisz również posiadać zaświadczenie, z którego wynikać będzie, czy w lokalu zameldowane są jakiekolwiek osoby. Sprzedaż domu z zameldowanymi osobami też jest możliwa, ale to zupełnie inny temat.

Gdy masz własnościowe prawo do lokalu?

Jeśli jesteś właścicielem mieszkania, czyli posiadasz własnościowe prawo do lokalu, z pewnością ominie Cię wizyta w spółdzielni mieszkaniowej. W takim wypadku oprócz standardowego i wydawanego chociażby przez notariusza, na Woli aktu notarialnego, będziesz potrzebował:

 aktualnego odpisu z księgi wieczystej,
 zaświadczenia o tym, że w lokalu nie są zameldowane osoby,
 zaświadczenia o braku zadłużenia z tytułu czynszu oraz innych opłat eksploatacyjnych.

Jeśli masz klienta na zakup mieszkania spółdzielczego bądź własnościowego, musisz podpisać z potencjalnym kupcem przedwstępną umowę sprzedaży. Ona stanowi zabezpieczenie zarówno dla Ciebie, jak i dla klienta. Podpisując taką umowę, możesz być pewien, że kupujący nie wycofa się z transakcji, bo zawrzesz w umowie zapis o bezzwrotnej zaliczce. Klient zaś jest chroniony, bo Ty nie możesz sprzedać w tym samym czasie mieszkania innej osobie.

Jak powinna wyglądać umowa przedwstępna? Najlepiej zapytać notariusza. Warto jednak zdawać sobie sprawę z podstawowych jej elementów. Należą do nich przede wszystkim:

 dane osobowe kupującego i sprzedającego (imię, nazwisko, nr dowodu osobistego oraz
adresy zamieszkania),
 data i miejsce sprzedaży mieszkania,
 data i miejsce podpisania umowy przedwstępnej,
 informacja o wpłaconej zaliczce.

Umowa przedwstępna w wielu wypadkach zawiera również opis danej nieruchomości. Chodzi przede wszystkim o stan prawny danej nieruchomości – czy jest to mieszkanie spółdzielcze, czy własnościowe oraz, czy przy sprzedaży uwzględniane są komórka lokatorska lub garaż. Warto nawet w wypadku sporządzania umowy przedwstępnej zdecydować się na pomoc i udział w tym procesie notariusza, który zapewni sprawne i szybkie przeprowadzenie tego procesu.

Scroll to Top