Dokumenty potrzebne do aktu notarialnego kupna mieszkania. O czym jeszcze warto pamiętać w przypadku nabycia nieruchomości?

sporządzanie umowy notarialnej

Zakup mieszkania to dla wielu osób stresująca sytuacja, dlatego też wybierając kancelarię notarialną w Warszawie, koniecznie sprawdź ilość pozytywnych opinii, które wskazują m.in. na rzetelność jej pracowników. Ale jeśli znalazłeś już swoje wymarzone cztery kąty, a nieruchomość została przyrzeczona Tobie, koniecznie upewnij się, że sprzedający ma wszystkie wymagane dokumenty. Dzięki temu będziesz miał pewność, że transakcja przebiegnie bez problemów i jest zupełnie bezpieczna.

Różnice pomiędzy zakupem na rynku wtórnym i pierwotnym – jakie obowiązki spoczywają na kupującym?

Wbrew pozorom, decydując się na zakup mieszkania, nie będziesz musiał martwić się dokumentacją, bowiem to po stronie sprzedającego jest obowiązek jej dostarczenia. Warto jednak mieć wiedzę, jakie dokumenty potrzebne do aktu notarialnego, potwierdzającego sprzedaż, będą konieczne. Szczegółową listę znajdą Państwo poniżej. O czym jednak będziesz musiał pamiętać? Jeśli nie płacisz gotówką, z pewnością potrzebne będzie potwierdzenie z banku, że otrzymałeś kredyt, a także okazanie umowy kredytowej. Kwestię zgłoszenia kupna mieszkania do Urzędu Skarbowego, kancelaria notarialna na Woli w Warszawie załatwia dla swoich Klientów. Kalkulator taksy notarialnej dostępny jest w zakładce “Koszty” – pozwala to lepiej przygotować się na wydatek, jakim jest wizyta w kancelarii.

Umowa sprzedaży odrębnej własności lokalu na rynku wtórnym – jakie dokumenty musi mieć sprzedający?

  • Odpis zwykły księgi wieczystej,
  • Podstawa nabycia nieruchomości, to jest m. in.: akt notarialny (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, umowa o podział majątku wspólnego, umowa o ustanowienie odrębnej własności lokalu), prawomocne postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub o zasiedzeniu albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
  • Zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia przed dniem 01 stycznia 2007 roku, a po dniu 01 stycznia 2007 roku – także w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku,
  • Zaświadczenie z urzędu Miasta/Gminy stwierdzające brak osób zameldowanych na pobyt stały i czasowy w lokalu bądź stwierdzające jakie osoby są zameldowane w lokalu,
  • Zaświadczenie zarządcy Wspólnoty Mieszkaniowej dotyczące stanu zaległości za opłaty eksploatacyjne związane z lokalem,
  • Świadectwo charakterystyki energetycznej – w przypadku gdy zostało wydane dla lokalu (nie dotyczy lokali niemieszkalnych),
  • Cena sprzedaży i warunki jej płatności,
  • Data wydania lokalu,
  • Numer konta bankowego Strony Sprzedającej, na które ma być dokonana płatność ceny,
  • Oświadczenie Banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa – jeśli nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego,
  • Zgoda wierzyciela (osoby na rzecz której jest ustanowione prawo) na zwolnienie nieruchomości spod obciążenia w związku ze spłatą długu lub zwolnieniem z jego zapłaty albo zgoda wierzyciela na spłacenie długu z ceny sprzedaży z podaniem kwoty wymaganej do spłaty, rachunku do spłaty i promesą wyrażenia zgody na zwolnienie spod obciążenia po spłacie – w przypadku obciążenia nieruchomości przykładowo hipoteką, ostrzeżeniem o wszczęciu egzekucji lub innym ciężarem.

Umowa sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu – zadbaj o to, aby dopełnić wszystkich formalności!

  • Odpis zwykły księgi wieczystej – jeżeli jest ona założona,
  • Zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej o przysługującym danej osobie prawie do lokalu, jego oznaczeniu, składzie, powierzchni, podstawie nabycia, uregulowaniu wkładu budowlanego oraz opłat eksploatacyjnych,
  • Zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej zawierające informację: komu przysługuje lokal i na jakiej podstawie, oznaczenie lokalu, wskazanie kondygnacji budynku, na której położony jest lokal, skład lokalu, powierzchnię lokalu, numer działki na której posadowiony jest budynek, w którym znajduje się lokal z podaniem numeru księgi wieczystej nieruchomości – w przypadku gdy dla lokalu nie jest prowadzona księga wieczysta i chcemy ją założyć,
  • Zaświadczenie z urzędu Miasta/Gminy stwierdzające brak osób zameldowanych na pobyt stały i czasowy w lokalu bądź stwierdzające jakie osoby są zameldowane w lokalu,
  • Podstawa nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, to jest m. in.: przydział lokalu, akt notarialny (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, umowa o podział majątku wspólnego), umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawomocne postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub o zasiedzeniu albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
  • Zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy nabycie nastąpiło w drodze spadku przed dniem 01 stycznia 2007 roku, a po dniu 01 stycznia 2007 roku – także w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia wspólności i zachowku,
  • Świadectwo charakterystyki energetycznej – w przypadku gdy zostało wydane dla lokalu (nie dotyczy lokali niemieszkalnych),
  • Cena sprzedaży i warunki jej płatności,
  • Data wydania przedmiotu umowy,
  • Numer konta bankowego Strony Sprzedającej, na które ma być dokonana płatność ceny,
  • Oświadczenie Banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa – jeśli nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego,
  • Zgoda wierzyciela (osoby na rzecz której jest ustanowione prawo) na zwolnienie lokalu spod obciążenia w związku ze spłatą długu lub zwolnieniem z jego zapłaty albo zgoda wierzyciela na spłacenie długu z ceny sprzedaży z podaniem kwoty wymaganej do spłaty, rachunku do spłaty i promesą wyrażenia zgody na zwolnienie spod obciążenia po spłacie – w przypadku obciążenia lokalu przykładowo hipoteką, ostrzeżeniem o wszczęciu egzekucji lub innym ciężarem.
Scroll to Top