Darowizna mieszkania – jakie dokumenty należy przygotować przed wizytą u notariusza?

przepisanie mieszkania objętego kredytem

Chciałbyś oficjalnie przekazać prawa własności do lokalu mieszkalnego dziecku lub wnukowi? Nasza kancelaria notarialna na Woli w Warszawie pomoże Ci sporządzić odpowiedni akt darowizny. Zanim jednak umówisz wizytę, warto zapoznać się z naszym spisem potrzebnych dokumentów, bez których stworzenie pisma będzie niemożliwe. Zapraszamy do przeczytania naszego wpisu!

Dlaczego warto wybrać darowiznę mieszkania i na jakie różnice należy zwrócić uwagę?

Czy wiesz, że darowizna mieszkania dokonana za pośrednictwem notariusza pozwala zwolnić z obowiązku zgłoszenia darowizny w odpowiednim urzędzie skarbowym? Jest to powód, dla którego wielu z naszych klientów decyduje się na umówienie wizyty w kancelarii notarialnej w Warszawie. Warto jednak pamiętać o tym, że dokumenty potrzebne do aktu notarialnego w przypadku darowizny mieszkania i darowizny spółdzielczego prawa własnościowego do mieszkania będą się od siebie różnić – różnica polega między innymi na tym, że dla drugiego rodzaju lokali nie zawsze zostaje założona księga wieczysta. W takiej sytuacji wystarczy jednak uzyskać dwa zaświadczenia ze spółdzielni mieszkaniowej.

Darowizna mieszkania – jakie dokumenty będą potrzebne do spisania aktu w 2022 roku?

  • Odpis zwykły księgi wieczystej,
  • Podstawa nabycia nieruchomości, to jest m. in.: akt notarialny (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, umowa o podział majątku wspólnego, umowa o ustanowienie odrębnej własności lokalu), prawomocne postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub o zasiedzeniu albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
  • Zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia przed dniem 01 stycznia 2007 roku, a po dniu 01 stycznia 2007 roku – także w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku,
  • Data wydania lokalu,
  • Informacja czy ma być ustanowiona służebność mieszkania dla Darczyńców,
  • Informacja czy lokal ma być wyłączony ze schedy spadkowej (dotyczy tylko małżonka i zstępnych darczyńcy),
  • Wartość przedmiotu darowizny,
  • Zgoda wierzyciela (osoby na rzecz której jest ustanowione prawo) na zwolnienie nieruchomości spod obciążenia w związku ze spłatą długu lub zwolnieniem z jego zapłaty – w przypadku obciążenia nieruchomości przykładowo hipoteką, ostrzeżeniem o wszczęciu egzekucji lub innym ciężarem i jednoczesną wolą stron do wykreślenia obciążeń z księgi wieczystej.

Darowizna spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu – sprawdź, o jakich dokumentach musisz pamiętać!

  • Odpis zwykły księgi wieczystej – jeżeli jest ona założona,
  • Zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej o przysługującym danej osobie prawie do lokalu, jego oznaczeniu, składzie, powierzchni, podstawie nabycia, uregulowaniu wkładu budowlanego oraz opłat eksploatacyjnych,
  • Zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej zawierające informację: komu przysługuje lokal i na jakiej podstawie, oznaczenie lokalu, wskazanie kondygnacji budynku, na której położony jest lokal, skład lokalu, powierzchnię lokalu, numer działki na której posadowiony jest budynek, w którym znajduje się lokal z podaniem numeru księgi wieczystej nieruchomości – w przypadku gdy dla lokalu nie jest prowadzona księga wieczysta i chcemy ją założyć),
  • Podstawa nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, to jest m. in.: przydział lokalu, akt notarialny (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, umowa o podział majątku wspólnego), umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawomocne postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub o zasiedzeniu albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
  • Zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy nabycie nastąpiło w drodze spadku przed dniem 01 stycznia 2007 roku, a po dniu 01 stycznia 2007 roku – także w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia wspólności i zachowku,
  • Informacja czy ma być ustanowiona służebność mieszkania dla Darczyńców,
  • Informacja czy przedmiot darowizny ma być wyłączony ze schedy spadkowej (dotyczy tylko małżonka i zstępnych darczyńcy),
  • Wartość przedmiotu darowizny,
  • Zgoda wierzyciela (osoby na rzecz której jest ustanowione prawo) na zwolnienie lokalu spod obciążenia w związku ze spłatą długu lub zwolnieniem z jego zapłaty – w przypadku obciążenia lokalu przykładowo hipoteką, ostrzeżeniem o wszczęciu egzekucji lub innym ciężarem i jednoczesną wolą stron do wykreślenia obciążeń z księgi wieczystej.

Oczywiście, dokumenty potrzebne do aktu notarialnego to nie wszystko. Każdy notariusz poprosi również o przedstawienie dowodów potwierdzających tożsamość klientów. Wstępne dane, które zawsze są wymagane do stworzenia aktu notarialnego to: imiona i nazwiska, adresy zamieszkania, imiona obojga rodziców, numer, seria oraz data ważności dowodów lub paszportów, numery PESEL.

Scroll to Top