Pandemia miała duży wpływ na rynek nieruchomości – nie tylko na ceny, ale również na zachowania zakupowe Polaków. Dużym zainteresowaniem cieszą się już bowiem nie tylko mieszkania, ale też działki. Dokumenty potrzebne do sprzedaży działki budowlanej to istotna kwestia, a odpowiednie przygotowanie do wizyty w naszej kancelarii notarialnej w Warszawie na Woli znacznie skróci czas transakcji, a także nie narazi Cię na dodatkowe koszty, które mogą pojawić się w przypadku niedostarczenia wszystkich papierów urzędowych. Dokumenty do sprzedaży działki będą się od siebie różnić, w zależności od stanu prawnego nieruchomości. Dlatego też w tym artykule dostępne są informacje dotyczące działek budowlanych oraz działek zabudowanych. Jeśli przed spotkaniem chciałbyś dowiedzieć się więcej o opłatach, koniecznie sprawdź nasz kalkulator kosztów notarialnych. Zapraszamy do zapoznania się z zawartymi we wpisie wykazami!
Dokumenty potrzebne do sprzedaży działki budowlanej (niezabudowanej)
W polskim prawie definicja działki budowlanej pojawia się w dwóch źródłach: ustawie o gospodarce nieruchomościami oraz ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Polskie prawo budowlane nie definiuje tego terminu, natomiast posługuje się określeniem teren budowy oraz nieruchomości na cele budowlane. Najprościej działkę budowlaną można określić jako teren, na którym można wybudować np. dom jednorodzinny. Wśród dokumentów potrzebnych do sprzedaży działki budowlanej należy wymienić:
- odpis zwykły księgi wieczystej,
- podstawę nabycia nieruchomości, m.in. akt notarialny, prawomocne postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub w przypadku innej sytuacji – że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- wypis z rejestru gruntów, a w przypadku odłączenia działki z księgi wieczystej i założenia dla niej nowej księgi dodatkowo wyrys z mapy ewidencyjnej,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział/scalenie nieruchomości
- zaświadczenie o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania lub o braku takiego planu,
- zaświadczenie wydane przez gminę, że grunt jest bądź nie jest położony na obszarze objętym uchwałą o rewitalizacji bądź uchwałą o ustanowieniu na obszarze rewitalizacji Specjalnej Strefy Rewitalizacji
- cenę sprzedaży i warunki jej płatności,
- datę wydania nieruchomości,
- numer konta bankowego Strony Sprzedającej, na które ma być dokonana płatność ceny.
Dokumenty potrzebne do sprzedaży działki zabudowanej
Działka zabudowana w polskim ustawodawstwie nie ma określonej definicji. Najogólniej taką działkę można określić jako grunt na którym zlokalizowane są budynki lub budowle. Jeśli budowa dopiero trwa, notariusz na Woli w Warszawie poleca zwrócić uwagę na to, że w dokumentach potrzebnych do aktu notarialnego powinny się znaleźć informacje dotyczące projektu i tego, czy budowa przebiega zgodnie z nim. Potrzebne będą więc dziennik budowy, pozwolenie na budowę oraz projekt budowlany. Wśród innych wymaganych dokumentów muszą znaleźć się:
- odpis zwykły księgi wieczystej,
- podstawa nabycia nieruchomości (tak jak w przypadku działki budowlanej),
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że sprzedający zapłacił odpowiednie podatku od spadku lub darowizny,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyciągiem z kartoteki budynków, a w przypadku odłączenia działki z księgi wieczystej i założenia dla niej nowej księgi wieczystej lub jeżeli działka zabudowana jest budynkiem nieujawnionym w księdze wieczystej – dodatkowo wyrys z mapy ewidencyjnej; każdy z dokumentów powinien być przeznaczony do dokonywania wpisów w księdze wieczystej,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział/scalenie nieruchomości, wykaz zmian danych ewidencyjnych oraz wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej,
- zaświadczenie o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo o braku planu,
- zaświadczenie z urzędu Miasta lub Gminy stwierdzające brak osób zameldowanych na pobyt stały i czasowy w budynku mieszkalnym bądź stwierdzające jakie osoby są zameldowane pod adresem nieruchomości,
- świadectwo charakterystyki energetycznej – w przypadku gdy zostało wydane dla budynku (nie dotyczy budynków niemieszkalnych),
- cena sprzedaży i warunki jej płatności,
- data wydania nieruchomości.
Oczywiście, o więcej informacji możesz zapytać się podczas umawiania spotkania w naszej kancelarii notarialnej (lokalizacja: Warszawa, Wola). Przybliżone koszta możesz też sprawdzić za pomocą kalkulatora opłaty notarialnej, dostępnego na stronie notariusz-wola.pl. Wysokość faktycznej ceny świadczenia zostanie ustalona po tym, jak notariusz zapozna się ze szczegółami dotyczącymi danej sprawy. Skompletowanie odpowiednich dokumentów z pewnością pomoże uniknąć niepotrzebnych trudności, co jest bardzo istotne podczas sprzedaży działki. Wydarzenie to jest wystarczająco stresujące, warto więc zadbać o to, aby przebiegło ono jak najsprawniej.