Sprzedaż mieszkania lub działki – jakie dokumenty potrzebne do aktu notarialnego?

testament u notariusza

Chęć zbycia mieszkania, lokalu użytkowego lub działki pod budowę wiąże się z koniecznością posiadania niezbędnych dokumentów. Kancelaria notarialna Warszawa Wola podkreśla, że nie chodzi jedynie o dowód potwierdzający nabycie nieruchomości. Warto wiedzieć, jakie dokumenty potrzebne do aktu notarialnego są wymagane przez notariusza.

Do sporządzenia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego wymagane jest dostarczenie szczegółowych informacji odnośnie nieruchomości. Kancelaria notarialna Wola przypomina, o jakich formalnościach musisz pamiętać, by skutecznie sfinalizować transakcję. Na stronie notariusz-wola.pl znajduje się szczegółowy wykaz dokumentów. W każdej chwili można więc sprawdzić, dokumenty potrzebne do aktu notarialnego, które są w wykazie. Dla przypomnienia w tym artykule wymieniamy najważniejsze z nich, które powtarzają się przy wszystkich transakcjach.

Lista dokumentów potrzebnych do aktu notarialnego przy sprzedaży mieszkania

Do sprzedaży mieszkania należy przedłożyć w Kancelarii notarialnej Warszawa Wola notariuszowi następujące dokumenty do sprzedaży mieszkania spółdzielczego własnościowego zgodnie z zamieszczonym poniżej wykazem. Warto wziąć pod uwagę, że lista ma charakter poglądowy. W zależności od stanu prawnego może podlegać ona modyfikacjom:

WYKAZ DOKUMENTÓW DO SPRZEDAŻY MIESZKANIA SPÓŁDZIELCZEGO:

  • Odpis z księgi wieczystej, jeżeli została ona założona dla lokalu,
  • Przydział lokalu ze spółdzielni,
  • Dokument świadczący o wniesieniu wkładu budowlanego,
  • Aktualne zaświadczenie ze spółdzielni, że sprzedający jest członkiem spółdzielni i że przysługuje mu spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
  • W przypadku otrzymania mieszkania w spadku, lub darowiźnie zaświadczenie o uiszczeniu podatku od spadku, lub o zwolnieniu z opłat z urzędu skarbowego,
  • Zaświadczenie o braku zaległości finansowych w opłatach w stosunku do spółdzielni mieszkaniowej,
  • Zaświadczenie dotyczące zameldowania osób w mieszkaniu.

Sprzedaż mieszkania z własnościowym prawem do lokalu

W przypadku mieszkania z prawem własnościowym, dokumenty do sprzedaży mieszkania i sporządzenia aktu notarialnego, których wymaga Notariusz na Woli w Warszawie, przedstawiają się następująco:

WYKAZ DOKUMENTÓW DO SPRZEDAŻY MIESZKANIA WŁASNOŚCIOWEGO:

  • Odpis z księgi wieczystej nieruchomości,
  • Dokument stwierdzający nabycie prawa do lokalu. Może to być akt notarialny zakupu nieruchomości, umowy spadku lub umowy darowizny,
  • Prawomocne poświadczenie dziedziczenia, lub postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, jeśli nabyliśmy mieszkanie przez dziedziczenie,
  • Zaświadczenie o zapłaceniu podatku od spadku i darowizn,
  • Zaświadczenie o braku zaległości finansowych wobec wspólnoty mieszkaniowej,
  • Zaświadczenie o położeniu w strefie rewitalizacji,
  • Zaświadczenie o zameldowanych w lokalu osobach.

Dokumenty do sprzedaży lokalu usługowego

Podstawowe informacje o nieruchomości można znaleźć w księdze wieczystej. Rejestr prowadzi sąd rejonowy, który jest właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości. W sądzie można ustalić numer księgi wieczystej. Możesz zrobić to samo przez Internet. Dane dotyczące nieruchomości znajdują się w internetowym rejestrze ksiąg wieczystych.

W przypadku zbycia lokalu użytkowego sytuacja wygląda o wiele prościej, niż w przypadku mieszkania spółdzielczego, lub z prawem własności. Poza obowiązkowym aktualnym odpisem z księgi wieczystej Kancelaria notarialna Warszawa Wola wymaga od klientów następujących dokumentów:

WYKAZ DOKUMENTÓW DO SPRZEDAŻY LOKALU UŻYTKOWEGO:

  • Dokumenty potwierdzające prawo do lokalu,
  • Dokument potwierdzający funkcję lokalu.

Kiedy warto podpisać umowę przedwstępną?

Notariusz na Woli w Warszawie podkreśla, że właściwie skompletowanie dokumentów potrzebnych do aktu notarialnego pomoże uniknąć trudności przy zawieraniu umowy w formie aktu notarialnego.

Jeżeli natomiast zachodzą uzasadnione obawy, że klient może zrezygnować z transakcji w związku z oczekiwaniem na zaświadczenie z urzędu, warto podpisać umowę przedwstępną.

Umowa przedwstępna nie musi być zawierana w obecności notariusza. Notariusz na Woli w Warszawie sporządza umowy w formie aktu notarialnego. Umowa przedwstępna natomiast określa i zarazem zabezpiecza warunki przyszłej transakcji między stronami. Jest to jednocześnie bezpieczne rozwiązanie, które zapewnia właścicielowi nieruchomości czas na załatwienie wszystkich wymaganych formalności w urzędach administracji państwowej.

O czym warto pamiętać na podsumowanie? Każda transakcja wiąże się z formalnościami, których nie da się uniknąć. Ważne jest przystąpić do gromadzenia niezbędnych dokumentów z odpowiednim wyprzedzeniem. Notariusz na Woli w Warszawie będzie mógł sporządzić akt notarialny i sprawa zostanie szybko sfinalizowana.

 

 

Scroll to Top