Wszystko, co musisz wiedzieć o Rejestrze Zarządców Sukcesyjnych

Rejestr Zarządców Sukcesyjnych, funkcjonujący od 25 listopada 2018 r., wprowadził nowe czynności notarialne związane z zarządem sukcesyjnym. Jego istnienie jest możliwe dzięki ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1629 ze zm.). W jaki sposób ułatwia to pracę, chociażby u notariusz Warszawa Wola? Zapraszamy do lektury artykułu.

Czym jest sukcesja?

Sukcesja, jako proces przechodzenia praw i obowiązków zmarłego na jego spadkobierców, stanowi integralny element działalności notarialnej. Notariusz, pełniąc rolę bezstronnego  i 333profesjonalnego pośrednika, gwarantuje prawidłowość i legalność procesu sukcesyjnego, zapewniając stronom prawną pewność. 

W przypadku sukcesji przedsiębiorstwa notariusz odgrywa kluczową rolę, umożliwiając płynną kontynuację działalności gospodarczej zmarłego, minimalizując tym samym ryzyko strat i zakłóceń. Wykorzystując Rejestr Zarządców Sukcesyjnych, notariusz jest w stanie efektywnie zarządzać procesem sukcesyjnym, tworząc dokumentację i rejestrując czynności notarialne związane z tym procesem, co zapewnia jego pełną przejrzystość. Wszystko to        w połączeniu podkreśla nieocenioną rolę sukcesji w kontekście notariatu i działania notariusz Ogrodowa Warszawa.

Jakie czynności notarialne są związane z Rejestrem? 

W ramach Rejestru wprowadzane są przez notariuszy różne dokumenty. Należą do nich przede wszystkich sporządzanie lub odwołanie aktów powołania albo odwołania zarządcy sukcesyjnego w przypadkach przewidzianych w ustawie. W rejestrze znajdują się również sporządzone protokoły oświadczenia rezygnacji zarządcy sukcesyjnego z pełnienia tej funkcji.

Co daje Rejestr Zarządców Sukcesyjnych?

Rejestr Zarządców Sukcesyjnych, działając jako platforma, umożliwia skuteczną wymianę danych między systemem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i notariuszami. To znaczy, że po wykonaniu jakiejkolwiek czynności notarialnej wynikającej z ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, notariusz jest zobowiązany do zgłoszenia tej czynności do CEIDG, co odbywa się za pośrednictwem Rejestru Zarządców Sukcesyjnych.

Funkcjonowanie rejestru jest zgodne z paragrafami zawartymi w kilku dokumentach prawnych. Są to m.in.: ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji            o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2018 r., poz. 647, ze. zm.), rozdział 3c ustawy – Prawo o notariacie oraz uchwała Nr X/45/2018 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, zasad funkcjonowania        i uruchomienia systemu teleinformatycznego do wymiany danych pomiędzy systemem CEIDG i Systemem Rejestry Notarialne, jako systemem teleinformatycznym zintegrowanym z CEIDG.

Scroll to Top